سبک زایمان اسلامی و آفرینش مدار

تجربه نگاری و معرفی سبک زندگی اسلامی - زایمان طبیعی در آب - نکات بهداشت نوزاد و کودک - زایمان ارگانیک - زایمان آفرینش مدار - زایمان اسلامی

سبک زایمان اسلامی و آفرینش مدار

تجربه نگاری و معرفی سبک زندگی اسلامی - زایمان طبیعی در آب - نکات بهداشت نوزاد و کودک - زایمان ارگانیک - زایمان آفرینش مدار - زایمان اسلامی

شهید سلیمانی
سبک زایمان اسلامی و آفرینش مدار

بسم الله الرحمن الرحیم
وَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیَةً لِلْعالَمین‏ (انبیاء 91)
بعد از اولین تجربه ی زایمان اسلامی در تولد فرزند اوّلمان در سال 92 این وبلاگ را تاسیس کردیم تا نتایج پژوهشهایمان در جایی ثبت و نگهداری شود و با دیگر علاقه مندان نیز به اشتراک گذاشته شود. الحمدلله فرزند دوممان نیز با سبک زایمان اسلامی در سال 94 به دنیا آمد. در تجربه ی دوم به اصرار والدین به یک زایشگاه مشهور مراجعه کردیم تا با رعایت نتایج پژوهش ها فرزند در زایشگاه متولد شود ولی زایشگاه شرایط را نپذیرفت و فرزند دوم هم شکر خدا در خانه به همین سبک متولد شد... و شکر خدا فرزند سوممان هم در سال 96 به سبک زایمان اسلامی متولد شد. سوالی بود در حد پژوهش ها و تجربیات ناقابل خدمت علاقه مندان هستیم...

بازنشر: زایمان طبیعی در منزل، انتخاب زنان آمریکایی

پنجشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۲، ۰۲:۳۵ ب.ظ

توجه اکثر زنان ایرانی در سال‌های اخیر معطوف به شیوه زایمان سزارین شده و این تفکر در بین آنها رواج یافته که زایمان در بیمارستان و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته پزشکی می‌تواند مطمئن‌ترین راه زایمان باشد، این در حالی است که اکثر زنان ایالات متحده آمریکا از تمامی طبقات جامعه شیوه قدیمی و طبیعی زایمان در منزل را انتخاب کرده و هر روز به طرفداران این روش سنتی افزوده می‌شود. اما علت اصلی این تغییر روش چیست؟

به‌رغم تمامی اکتشافات پزشکی دهه‌های گذشته، هنوز علم پزشکی نتوانسته است با سیستم بدن انسان که به‌صورت خدادادی و بدون نقص طراحی شده است، رقابت و برابری کند. اما در برخی از موارد مانند زایمان با دخالت علم پزشکی و ایجاد تغییر عادت در شیوه آن جلوی کارکرد طبیعی بدن گرفته شده و این کارکرد کم‌کم به دست فراموشی سپرده شده است. سوال اصلی این است که چرا زنان آمریکایی ترجیح می‌دهند در منزل زایمان کنند؟


هر خانواده در این زمینه می‌تواند دلایل خاص خود را داشته باشد. بیشتر زایمان‌ها در این کشور در خانه انجام می‌شود؛ چراکه اکثریت زنان آمریکایی معتقدند که زایمان یکی از کارکرد‌های بسیار طبیعی بدن سالم است. بنابراین نمی‌توان به آن به عنوان یک عامل بالقوه که نیازمند حضور جراح است، نگریست. همه می‌دانند که همیشه در زایمان احتمال بروز مشکلاتی پیش‌بینی نشده چه در بیمارستان و چه در منزل وجود دارد،اما فقط درصد بسیار کمی از زنان باردار نیازمند شرایط نگهداری خاص در دوره بارداری و زایمان تحت مراقبت ویژه هستند. به عبارتی، تحت شریط خاصی حضور در بیمارستان، قرار گرفتن تحت مراقبت و استفاده از تجهیزات پیشرفته پزشکی جهت جلوگیری از بروز هر مشکلی برای مادر و نوزاد ضروری است.

در این زمان اعضای خانواده نیز ترجیح می‌دهند که مادر، زایمانی بدون مشکل و عوارض جانبی را پشت سر بگذارد. در سال 1989 میزان مرگ‌ومیر نوزادان در ایالات متحده آمریکا از بین هر 1000 تولد چیزی حدود 10 درصد بود. این آمار دقیقا مربوط به زمانی بود که آمریکا دارای پیشرفته‌ترین و گران‌ترین سیستم‌های زایشگاهی در میان دیگر کشورهای پیشرفته جهان از جمله کشورهای اروپایی بود. اما آمار مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در زمان تولد، در این کشور از دیگر کشورهایی که از چنین سیستم‌های پیشرفته‌ای برخوردار نبودند، بسیار بالاتر بود، در این زمان این سوال در اذهان مردم آمریکا شکل گرفت که کشورهای دیگر چه کردند که نتیجه کارشان از کشور آمریکا بهتر و موفقیت‌آمیزتر بوده است؟

همان‌طور که می‌دانیم در اکثر زایمان‌های دنیا ماماها نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کنند. پزشکان علی‌رغم داشتن تخصص بالا و توانایی و تبحر در امر جراحی هرگز قدرت، توانایی و جسارت ماماها در امر زایمان طبیعی را نداشته و ندارند. در عین حال تاکنون هیچ تحقیقی نتوانسته ثابت کند که بیمارستان مکانی امن‌تر و مناسب‌تر در مقایسه با خانه برای زایمان است. تحقیقات یکی پس از دیگری به افزایش روزافزون زایمان طبیعی در منزل اشاره می‌کنند. زیرا در حال حاضر این شیوه زایمان به عنوان روشی مطمئن و استاندارد در آمریکا شناخته شده است.

تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده که همگی حاکی از این است که زایمان در منزل بسیار ایمن‌تر و راحت‌تر برای مادران بوده و سلامت و امنیت این روش با سنجش میزان مرگ‌ومیر میان مادران و نوزادان تایید شده است. همه چیز نشان از این موضوع دارد که میزان آسیب‌دیدگی و مرگ‌ومیر در زایمان‌های خانگی در مقایسه با نوع بیمارستانی آن بسیار کمتر بوده است. این کاهش نه تنها ارتباطی به شرایط بیمارستانی نداشته بلکه به شکلی مستقیم با شرایط تغذیه‌ای مناسب و حفظ نظافت فردی و مکانی زایمان مرتبط است.

این روزها زایمان خانگی در آمریکا امتحان خود را پس داده و امن بودن این شیوه به همگان ثابت شده و مورد اقبال عمومی نیز قرار گرفته است. با رواج این روش سنتی، میزان آسیب‌ها و عوارض جانبی زایمان نیز در طی 30 سال اخیر کاهش چشمگیری داشته است. بخش خدمات رایگان بیمارستان <بایلرو> در تگزاس در سال 1993 با انتشار تحقیقی که طی آن آمار مرگ‌ومیر حین زایمان‌های خانگی را از بین هر 1000 تولد 26 مورد و در بخش بیمارستانی از بین هر 1000 تولد 50 مورد اعلام کرده است بر صحت و استاندارد شیوه خانگی زایمان صحه گذاشت.

اما واقعا چرا زایمان در منزل راحت‌تر و ایمن‌تر است؟ اعتقاد به داشتن شرایطی راحت در زمان زایمان این روزها ذهن بسیاری از مادران را به خود مشغول کرده است. مخصوصا مادرانی که تجربه زایمان در بیمارستان را داشته و با یادآوری خاطری بستری شدن در بیمارستان، محروم ماندن از آب و غذا برای مدت زمانی کوتاه، دور ماندن از دیگر فرزندان، جدا ماندن از همسر و دیگر اعضای حمایت‌کننده خانواده، منتقل شدن از یک اتاق به اتاق دیگر جهت انجام آزمایش‌های لازم و آمادگی برای زایمان، مراجعه به اتاق نوزادان برای دیدن نوزاد خود و بسیاری از موارد دیگر، بیشتر برای داشتن زایمانی راحت و در فضایی آرام و مطمئن ترغیب می‌شوند.

در واقع زایمان در منزل و در کنار دیگر اعضای خانواده و طی کردن شرایط زایمان بدون هیچ دغدغه‌ای، ذهن بسیاری از زنان آمریکایی را به خود معطوف کرده است؛ چراکه این شیوه قدیمی و طبیعی دارای مزایای خاص خود است. به عنوان مثال مادر بعد از زایمان در منزل خود از آزادی بیشتری نسبت به بیمارستان برخوردار است. می‌تواند هر لباسی که دوست دارد بپوشد، هر غذا و نوشیدنی که دوست دارد بخورد، در کنار دیگر فرزندان خود باشد و از آنها مراقبت کند. نوزاد در کنار مادر باقی می‌ماند که این مساله از نظر روحی نیز می‌تواند برای مادر بسیار موثر باشد و با برخورداری از شرایط ذکر شده از آرامش و رفاه کاملی برخوردار شود. اما باید توجه داشت که زایمان خانگی نمی‌تواند برای همه زنان مناسب باشد، زیرا در برخی از موارد بسیار خاص به دلیل غیرطبیعی بودن اوضاع مادر یا نوزاد، بهتر است زایمان در بیمارستان انجام شود تا در زمان بروز مشکل برای آنها سریعا اقدام شود.

حضور ماما‌های متخصص و باتجربه در خانه

در بیمارستان ماماها نمی‌توانند به صورت تمام وقت در کنار بیمار خود باقی بمانند و تنها به علائم دریافتی از دستگاه‌های پزشکی و اطلاعات همراهان بیمار اکتفا می‌کنند. در واقع آنها تنها در زمان زایمان در کنار مادر حاضر شده و به او کمک می‌کنند. حال آن‌که در موارد زایمان خانگی، ماما در کنار مادر باقی می‌ماند و با کنترل اوضاع مادر، او را از لحاظ جسمی و روحی مورد حمایت خود قرار می‌دهد که این حضور بلندمدت می‌تواند برای مادر بسیار التیام‌بخش و امیدوارکننده باشد.

در آمریکا تعداد زیادی مامای متخصص و باتجربه در کنار تعداد اندکی پزشک که خود از حامیان شیوه زایمان در منزل هستند، به صورت دائمی در امر زایمان در منزل مشغول فعالیت هستند که این تعداد بنابه درخواست جامعه به صورت چشمگیری در حال افزایش است. به بیان دیگر، طی 20 سال گذشته تعداد ماماهای خانگی در آمریکا بسیار افزایش یافته است. در عین حال تعداد زیادی از ماماهای تجربی نیز اقدام به تکمیل تحصیلات دانشگاهی خود کرده و با کارورزی نزد ماما‌های متخصص و تحصیلکرده، اقدام به پیشبرد اطلاعات خود برای اخذ مدرک معتبر لیسانس کرده‌اند و شرایط تحصیلی برای این افراد در 20 ایالت آمریکا مهیا شده است. این در حالی است که در آمریکا تا چند دهه گذشته ماماهای خانگی از وجاهت قانونی برخوردار نبودند، اما امروز این افراد بنابه نیاز جامعه و استقبال عموم از زایمان خانگی از جایگاه اجتماعی بسیار خوبی برخوردار شده‌اند.

از دیگر علل گرایش زنان آمریکایی به زایمان در منزل می‌توان به پاکیزه‌تر بودن فضای منزل نسبت به بیمارستان که یک مکان عمومی است، اشاره کرد. زیرا میکروب‌های خانگی نمی‌توانند خطر مهمی برای مادر و نوزاد محسوب شوند حال آن‌که احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی در بیمارستان بسیار بالاتر از منزل است. امروزه همه ما نسبت به آلودگی‌های محیط خانه خود آگاه هستیم و همین آگاهی می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای برطرف کردن و زدودن آنها باشد. در محیط خانه احتمال ورود افراد متفرقه کمتر از محیط‌های بیمارستانی است، بنابراین احتمال ورود میکروب‌های جدید و ناشناخته کمتر است.

در منزل ماما و پزشک حاضر با پوشیدن لباس استریل و وسایل استریل شده جهت بریدن بند ناف نوزاد می‌توانند از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری کنند که این امر خود کمک بسیار بزرگی جهت کاهش بیماری‌های عفونی رایج بین نوزادان و مادران است.

مترجم: صدیقه حاج نوروزی
منبع :www.homebirth.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی